Léčba latentní tetanie.

Latentní tetanie je onemocnění charakterizované svalovými spazmy (křečemi), brněním určitých částí těla a spoustou dalších nespecifických příznaků. Vzniká na podkladě zvýšené neuromuskulární (nervově svalové) dráždivosti z nedostatku hořčíku.

Diagnózu stanovujeme klinickým vyšetřením, EMG a biochemicky. Z biochemických metod je nejlepší analýza prvků ve vlasech.

Léčba hořčíkem je pak jen logickým důsledkem zjištěného stavu a nemá žádné závažné vedlejší účinky. Organizmus není zatěžován umělými farmakologickými látkami, ale je dodáván důležitý biologický makroprvek, který má nadto ještě řadu dalších pozitivních účinků na jiné životně důležité systémy jako je systém kardiovaskulární a nervový. Taková substituční léčba je pak léčbou kauzální, a ne pouze symptomatickou.

Suplementace hořčíkem musí být vždy dlouhodobá, několikaměsíční až trvalá. Chceme-li vyzkoušet léčbu hořčíkem na 14 dní, pak ji vůbec nezahajujme.

Denní spotřeba čistého hořčíku se pohybuje minimálně kolem 350 mg. V exponovaných životních periodách (puberta, gravidita, laktace, stres, geronti) je potřeba čistého hořčíku vyšší, a to 500–700 mg Mg.

Zároveň jsou nezbytná komplexní opatření – suplementace, způsob stravování a relaxace s úpravou životního stylu.

O projevech a diagnostice latentní tetanie se více dočtete v článku Latentní tetanie.

Při léčbě latentní tetanie se obvykle dopouštíme různých omylů:

  1. Podávají se psychofarmaka místo hořčíku.
  2. Léčba hořčíkem je krátkodobá (buď stačí občas nějaká injekce do svalů nebo do žíly nebo infuze, nebo se hořčík podává 1-2 měsíce a pak se vynechá). Ve skutečnosti je dlouhodobé podávání hořčíku zásadní.
  3. Léčba hořčíkem je poddávkovaná – nepodává se dostatečné množství hořečnatých iontů.  Správná dávka pro dospělého člověka je 350-400mg hořečnatých iontů (to například odpovídá 6-8 tabletám s obsahem 0,5g laktátu hořečnatého – magnesium lacticum).
  4. Hořčík se podává v nesprávnou denní dobu. Vstřebává se totiž ráno a dopoledne, tzn. že dávkování 3×2 nemůže fungovat – polední a večerní dávka se nevstřebá. Hořčík a vápník by se měly podávat buď ráno do 8.00, nebo večer před spaním – po 21.00).
  5. Hořčík se podává ve formě anorganické soli, přičemž kovové prvky se vstřebávají ve formě organických solí – např. laktát, citrát, glukonát…
  6. Některé osoby potřebují současné podání vápníku s hořčíkem, a přesto je těmto lidem podáván samostatný hořčík, protože není k dispozici metoda, jak tyto osoby poznat.
  7. Příliš se soustředíme na podávání hořčíku a neřešíme další potřeby – naučit pacienta vyrovnávat se se stresem, naučit ho správně se stravovat a doplnit i další chybějící prvky či vitaminy.

3 kroky ke zdraví – jak se zbavit latentní tetanie:

  1. Krok – správná suplementace
  2. Krok – úprava způsobu stravování
  3. Krok – naučit se vypořádat se stresem

1. Krok – správná suplementace

Hořčík je třeba brát dlouhodobě, nejlépe v jedné denní dávce večer před spaním nebo ráno do 8.00. Dávku lze i rozdělit na poloviny – jednu brát ráno do 8.00 a druhou večer před spaním.

Potřebná denní dávka je nejméně 350-400mg (podle hmotnosti).

Hořčík je také potřeba brát ve správné formě, tzn. organické soli (citrát, laktát, glukonát…) – na balení by vždy mělo být uvedeno složení a podle něho si suplement můžeme vybrat.

V poslední době se objevují na trhu malé sáčky s práškem obsahujícím hořčík, který se vysype pod jazyk, nechá rozpustit a vstřebat už v dutině ústní. Takto podávaný hořčík (obvykle ve formě citrátu) je vstřebatelný kdykoliv – během celých 24 hodin. Dá se použít i jako první pomoc místo podání injekční formou.

Některé osoby potřebují brát současně s hořčíkem i vápník, nejlépe v jedné tabletě, ve které bude poměr vápníku k hořčíku 3:2 až 3:1. V tomto poměru podporuje vápník vstřebávání hořčíku a opačně. V jiných poměrech blokuje vápník vstřebávání hořčíku (a nebo naopak). To, jestli potřebujete samotný hořčík nebo kombinaci vápníku s hořčíkem, se dá zjistit provedením analýzy prvků ve vlasech.

Další prvky, vitaminy, antioxidanty a další suplementy – z analýzy prvků ve vlasech také zjistíme, jaké další doplňky stravy potřebujeme brát a v jaké dávce.

K suplementaci používáme přírodní doplňky stravy, které jsou většinou vyrobeny formou koncentrátů z rostlin. Náš organizmus je takto lépe vstřebává, můžeme použít nižší dávky a suplementy nemají vedlejší účinky, velmi dobře se snášejí.

2. Krok – úprava způsobu stravování

Každý člověk je jiný nejen svým vzezřením, ale také po biochemické stránce. A každý se z nás se potřebuje poněkud jinak stravovat.

Analýza prvků ve vlasech nám pomůže určit, jaký máme metabolický typ – jestli rychlý, pomalý nebo smíšený.  Metabolický typ nám říká, jak rychle se v našich buňkách tvoří energie.

To, jestli máme rychlý nebo pomalý metabolický typ, není ani dobře, ani špatně. Jen se k sobě musíme chovat v souladu s metabolickým typem. A každý metabolický typ se potřebuje poněkud jinak stravovat. Stejně jako nemůžeme krmit vznětový – dieselový motor benzínem.

Potřebujeme tedy zjistit, jaký máme metabolický typ, a tomu musíme přizpůsobit způsob stravování i suplementaci (pomalý metabolický typ potřebuje v prvních měsících samostatný hořčík, rychlý metabolický typ kombinaci vápníku s hořčíkem).

3. Krok – naučit se vypořádat se stresem

Jakýkoliv stresový činitel v našem organizmu vyvolává hormonální reakci, která má za úkol připravit nás k akci – bojovat nebo utíkat.

Působení stresu se může viditelně projevit na našem těle překvapivými příznaky: nevolnost, nechutenství a bolesti břicha, vypadávání vlasů, cukání víček, ekzém a akné, bolesti v zádech.

Působením stresu dochází k větší spotřebě hořčíku a tím ke zvýšení jeho nedostatku v buňkách.

Pokud se nenaučíme rozkládat stresové hormony, působí dlouhodobě na náš organizmus a vyvolávají změny, které vedou  tzv. civilizačním chorobám (hypertenze, cukrovka, ateroskleróza…) nebo ke chronickým zánětům (štítná žláza, trávicí ústrojí, pohybový aparát…) nebo k syndromu chronické únavy.

Vzhledem k tomu, že v dnešní době se nikdo z nás nemůže úplně vyhnout stresovým situacím, potřebujeme se naučit se rozkládat stresové hormony. To se děje v procesu, kterému se říká relaxace.

Při relaxaci bychom měli pravidelně používat obě její formy – aktivní (fyzickou) i pasivní (klidovou).

  1. Najděte si fyzickou aktivitu, která vás baví a které se budete věnovat alespoň dvakrát týdně po dobu 45-60 minut. Nemusíte do tělocvičny. Pokud jste nikdy nesportovali, obujte si pohodlné boty a běžte se na hodinu projít rychlejším tempem.
  2. Ke klidové relaxaci můžete využívat meditaci, jógu, autogenní trénink, Silvovu metodu či jiné způsoby využívání alfa-hladiny, relaxační hudbu, dechové techniky, sauna, masáže. Mnohé z těchto metod je třeba se naučit pod vedením zkušeného trenéra či učitele. Své klienty učím tzv. léčebnou představivost.

Analýza prvků ve vlasech

Všechny 3 kroky si můžeme upřesnit na základě analýzy prvků ve vlasech. Je to biochemická metoda, která využívá atomové absorpční spektrofotometrie.

Stanovujeme nejen koncentraci hořčíku, ale také vápníku a dalších prvků. Důležité jsou poměry mezi prvky a pro zjištění nedostatku hořčíku je nejdůležitější poměr Ca/Mg.

Analýzou prvků ve vlasech určíme také metabolického typ a zhodnotíme působení stresu na organismus.

Díky tomu můžeme potom vyšetřené osobě poskytnou komplexní doporučení v oblastech suplementace, způsobu stravování, relaxace a úpravě životního stylu.

Jaké nejčastější chyby dělají klienti s provedenou analýzou prvků ve vlasech?

  1. Soustředí se jen na jeden krok (většinou na suplementaci) a vynechají ostatní dva (změna způsobu stravování a relaxace).
  2. Omezí suplementaci pouze na hořčík a neuvědomí si, že cílem komplexní suplementace je srovnat rovnováhu uvnitř buněk, a tím pomoci organismu, aby se lépe vyrovnal s jakoukoliv poruchou a nemocí.
  3. Nepoužívají přírodní doplňky stravy a berou místo nich doplňky syntetické, které se hůře vstřebávají a mnohdy mají nežádoucí vedlejší účinky.
  4. Nedodržují doporučenou denní dobu k užívání doplňků stravy a ty se potom špatně vstřebávají (nebo se nevstřebají vůbec) – například hořčík berou v poledne či k večeři.
  5. Nevyužívají relaxaci a léčebnou představivost a tím umožňují vyšší spotřebu hořčíku v důsledku působení stresových hormonů.
  6. Nedají si dostatečně dlouhý čas k úpravě zdravotního stavu.

Léčba latentní tetanie – shrnutí:

  1. Onemocnění je léčitelné, přičemž kauzální (příčinnou) léčbou je dlouhodobá suplementace hořčíkem v dostatečné dávce, formě a denní době.
  2. Důležitá je suplementace na základě analýzy prvků ve vlasech.
  3. Nezbytná jsou komplexní opatření – suplementace, způsob stravování a relaxace s úpravou životního stylu.

orlik@orlikovi.cz

MUDr. Jaroslav Orlík je internista a gastroenterolog, který pomáhá lidem zlepšit jejich zdravotní stav a životní styl, aby se cítili lépe a měli více radosti ze života. Zabývá se analýzou prvků ve vlasech, pomáhá lidem dosáhnout a trvale udržet optimální hmotnost a podniká se zárukou.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.

    • Píšu články na svůj blog. Chcete dostávat upozornění na nový článek?

    • Kategorie