Opravdu musím jíst to maso?

„Opravdu musím jíst to maso?“

To je asi nejkontroverznější otázka zdravého stravování.

Při konzultacích k analýze prvků ve vlasech říkám obvykle lidem, že mám pro ně dobrou zprávu: mohou jíst maso. Nemusí ho jíst každý den a mohou ho jíst každý den.

Podle metabolického typu pak budou preferovat určité druhy masa, protože například kuřecí maso, krůtí nebo hovězí maso zrychlují metabolismus a vepřové a skopové maso, husa a kachna zpomalují metabolismus. Takže podle toho, jestli potřebujeme zrychlovat nebo zpomalovat metabolismus si můžeme vybírat druhy masa.

Určitě bychom měli zařazovat ryby do jídelníčku, nejlépe dvakrát týdně. Tučnější ryby jsou vhodnější pro rychlý metabolický typ, protože zpomalují metabolismus – například kapr, makrela, losos. Méně tučné ryby – pstruh, štika, treska – jsou vhodnější pro pomalý metabolický typ.

A opravdu musím jíst to maso?

A teď přijde ta hlavní otázka: „A opravdu musím jíst to maso?“

Nemusíte. Jenom je potřeba si hlídat, abyste snědli dostatečné množství kvalitních bílkovin.

  1. Měli bychom sníst alespoň 1 g bílkovin na 1 kg optimální hmotnosti.
  2. Pokud cvičíte nebo posilujete, pak minimálně 1,5 g na 1 kg optimální hmotnosti.
  3. U rychlých metabolických typů se také doporučuje spíše 1,5 g bílkovin na 1 kg optimální hmotnosti.
  4. Pokud cíleně hubnete, potřebujete si také hlídat dostatečný příjem bílkovin, tedy alespoň 1 g na 1 kg optimální hmotnosti, abyste kromě tuku neztráceli také svaly.

Pokud nejíte maso, pak potřebujete vědět, jakým způsobem nahradíte příjem bílkovin z masa, abyste si splnili dostatečný denní příjem kvalitních bílkovin.

Samozřejmě – je možnost jíst mléčné výrobky a hlavně vejce, protože ta obsahují biologicky nejhodnotnější bílkovinu v naší stravě. Pokud nebudete jíst maso, můžete zařadit do svého jídelníčku například 3 vejce denně.

Ale co když vůbec nechci jíst živočišné bílkoviny?

„Ale co když vůbec nechci jíst živočišné bílkoviny? Jsem vegan a nejen maso a ryby, ale ani mléčné bílkoviny a vejce nejím a jíst nechci.“

Pak – dle mého názoru – máte problém. Určitě je to možné zvládnout, ale potřebujete si hlídat dostatečný příjem kvalitních bílkovin se zastoupením dostatečného množství všech esenciálních aminokyselin (to jsou ty, které si naše tělo neumí vytvořit, ale potřebuje je).

To znamená jíst co nejpestřejší stravu, všechny druhy luštěnin a pohlídat si to ve výživových tabulkách. Je to pracnější, ale ne nemožné.

Pokud máte zakoupený program Bodykey by Nutrilite, pak vám tento program hlídá množství bílkovin, které každý den sníte. V tomto programu si můžete vybrat, že nechcete jíst maso, a program vám sestaví jídelníček bez masa s dodržením dostatečného příjmu bílkovin.

Pokud nebudete jíst živočišné bílkoviny, je třeba doplňovat také některé prvky, vitaminy a omega-3 mastné kyseliny ve formě doplňků stravy, protože rostlinná strava nebude obsahovat dostatečné množství například vitaminu B12 nebo omega-3 mastných kyselin.

Berte kvalitní přírodní multivitamin-multiminerál nebo alespoň B-komplex i s obsahem vitaminu B-12 a omega-3 mastné kyseliny. Pokud chcete přesně vědět, které doplňky stravy máte brát zrovna vy, udělejte si analýzu prvků ve vlasech. 

Shrnutí:

Nemusíte jíst maso za předpokladu, že si budete hlídat dostatečný příjem kvalitních bílkovin a dostatečný příjem vitaminů, stopových prvků a omega-3 mastných kyselin.

orlik@orlikovi.cz

MUDr. Jaroslav Orlík je internista a gastroenterolog, který pomáhá lidem zlepšit jejich zdravotní stav a životní styl, aby se cítili lépe a měli více radosti ze života. Zabývá se analýzou prvků ve vlasech, pomáhá lidem dosáhnout a trvale udržet optimální hmotnost a podniká se zárukou.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.

    • Píšu články na svůj blog. Chcete dostávat upozornění na nový článek?

    • Kategorie