Potřebujete přibrat na váze?

Potřebujete přibrat na váze? Mnohým z vás se tato otázka možná bude zdát jako nepříhodná, možná provokativní nebo ironická, zvláště nyní v lednu, kdy mnoho lidí chce zhubnout, protože během vánočních svátků přibrali na váze.

Ale jsou mezi námi lidé, kteří nemohou přibrat, i když chtějí. Jsou hubení a nemohou přibrat na váze. Pokud mezi ně patříte, mám pro vás několik doporučení.

      1. Potřebujeme vyloučit nemoc

Nejprve potřebujeme vědět, že jste zdraví. To znamená, že za vašim hubnutím nebo hubených stavem není žádné onemocnění. Například že nemáte hypertyreózu čili zvýšenou činnost štítné žlázy. Potřebujeme také vyloučit malabsorpci – poruchy vstřebávání některých živin. Jednou z nich je třeba celiakie.

      2. Dejte si čas, stanovte si dlouhodobý cíl

Pokud máte provedena vyšetření, která vyloučila tyto nemoci, a jste zdraví, pak je šance, že můžete přibrat na váze, ale potřebujete vědět, že to nebude zadarmo, že to bude déletrvající práce sama na sobě. Přibrat na váze je totiž náročnější než zhubnout.

     3. Jezte bílkoviny

Potřebujete sníst alespoň 1,5 g bílkovin na 1 kg své optimální hmotnosti. Mám na mysli opravdu vaši optimální hmotnost a ne to, co teď vážíte. Pokud měříte 180 cm a vážíte 54 kg, pak to není vaše optimální hmotnost. Ta by byla 70-75 kg. To znamená, že potřebujete sníst 105–140 g bílkovin denně.

Je třeba si uvědomit, že například 100 g masa obsahuje asi 25 g bílkovin. Můžete se podívat na stránky kaloricketabulky.cz, kde u jednotlivých potravin najdete nejen energetickou hodnotu, ale také kolik obsahují bílkovin, sacharidů a tuků na 100 g potraviny.

      4. Cvičte a posilujte svaly

Budete muset cvičit – budete muset pravidelně posilovat svaly. Pokud nebudete cvičit a posilovat, nebudou se vám vytvářet svaly. A cílem přibrání na hmotnosti je hlavně přibrat na svalovině, a ne na tuku.

Když nebudete cvičit a budete hodně jíst, pak se vám jídlo bude přeměňovat na tuk a stanete se „štíhlými obézními“.  Budete sice vážit méně, než je vaše optimální hmotnost, budete vypadat štíhle, ale budete mít v těle vyšší procento tuku, než je zdrávo. Budete tak patři mezi lidi, kteří jsou stejně jako obézní lidé více ohroženi srdečním infarktem nebo mozkovou mrtvicí.

Nejvhodnější postup bude, že se domluvíte s nějakým kondičním trenérem v posilovně, ve fitness centru, aby vám ukázal, jak máte cvičit a jak máte posilovat. Potom si dejte čas na to, abyste mohli přibrat, buďte vytrvalí a trpěliví. Stanovte si cíl na rok a vydržte cvičit a posilovat a jezte dostatečné množství bílkovin.

     5. Analýza prvků ve vlasech

Můžete si nechat provést analýzu prvků ve vlasech, abyste zjistili, které prvky vám chybí, které prvky a vitaminy potřebujete doplňovat – možná to je to, co vám chybí, abyste mohli přibývat správně na hmotnosti. Také dostanete doporučení ke způsobu stravování podle všeho metabolického typu a způsobu relaxace.

Souhrn:

  1. Pokud chcete přibrat na váze, pak potřebujete si dát dlouhodobý cíl. Je to vytrvalostní, tvrdá práce.
  2. Potřebujete pravidelně cvičit a posilovat svaly.
  3. Potřebujete jíst dostatečné množství bílkovin – 1,5-2 g na 1 kg vaší optimální hmotnosti.
  4. Ke zjištění potřebných prvků a vitaminů proveďte analýzu prvků ve vlasech.

orlik@orlikovi.cz

MUDr. Jaroslav Orlík je internista a gastroenterolog, který pomáhá lidem zlepšit jejich zdravotní stav a životní styl, aby se cítili lépe a měli více radosti ze života. Zabývá se analýzou prvků ve vlasech, pomáhá lidem dosáhnout a trvale udržet optimální hmotnost a podniká se zárukou.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.

    • Píšu články na svůj blog. Chcete dostávat upozornění na nový článek?

    • Kategorie