Výběr způsobu stravování, který je vhodný pro vás

Pokud jde o hubnutí, pak nepodléhejte reklamním sloganům a trikům. Vyhodnocujte diety a způsoby stravování pozorně a opatrně, abyste našli to nejvhodnější pro vás.

 

Pokud chcete zhubnout a pátráte po informacích, jak na to, pak si rozhodně nemůžete stěžovat na nedostatek rad, doporučení a informací. Najdete spoustu časopisů, knih  a webových stránek, které slibují, že právě oni (a jenom oni) objevili klíč k hubnutí. Od  diet s vyloučením tuků nebo sacharidů, až po diety, které lákají zákazníky na superpotraviny nebo speciální doplňky.

 

Co si počít s tolika protichůdných rad a možností, jak zhubnout? Jak zjistíte, která dieta by mohla pracovat pro vás? Na co si dát pozor?

 

Promyslete si následující informace a potom vybírejte způsob stravování, který bude vhodný pro vás.

1. Spojte se se svým lékařem a řekněte mu o své vůli zhubnout

Před spuštěním programu redukce hmotnosti se poraďte se svým lékařem. Měl by provést základní vyšetření a může zkontrolovat zdravotní problémy, pokud nějaké máte. Také by měl zkontrolovat léky, které užíváte a které mohou mít vliv na vaši hmotnost. Může poskytnout vodítko k výběru programu, který může být pro vás nejlepší. A můžete prodiskutovat, jak bezpečně cvičit, a to zejména pokud máte bolesti nebo potíže při provádění běžných každodenních činností.

Promluvte si se svým lékařem o plánech na hubnutí a buďte k němu upřímní. Ne každý lékař má patřičné znalosti a zkušenosti, ale může vám doporučit zkušeného a schopného obezitologa, dietologa či nutričního terapeuta.

2. Zvažte své osobní potřeby

Neexistuje jediný způsob redukce hmotnosti, který pomůže každému, kdo se o to pokusí. Ale pokud se zvážíte vaše preference, životní styl a cíle pro redukci hmotnosti, měli byste být schopni najít dietu nebo způsob stravování, který by vyhovoval vašim individuálním potřebám. Před zahájením dalšího hubnutí programu je nutné přemýšlet o těchto faktorech:

  • Vaše zkušenosti s minulými dietami.Přemýšlejte o dietách, které jste se snažili již dodržovat. Co se vám na nich líbí nebo nelíbí? Dařilo se vám dodržovat dietu? Co fungovalo nebo nefungovalo pro vás? Jak jste se cítili fyzicky i psychicky, když jste byli na dietním programu?
  • Vaše preference.Hubnete raději samostatně nebo se vám líbí získávat podporu ze skupiny? Pokud máte rádi skupinovou podporu, dáváte přednost online podpoře nebo osobnímu setkání?
  • Váš rozpočet.Některé programy hubnutí vyžadují, abyste buď koupili doplňky stravy nebo speciální potraviny, nebo docházeli na návštěvy kliniky hubnutí nebo se zúčastnili podpůrných setkání. Jak náklady těchto programů zatíží váš rozpočet?
  • Další úvahy.Máte zdravotní potíže, jako je cukrovka, srdeční choroby nebo alergie? Máte specifické kulturní nebo etnické požadavky či osobní preference, pokud jde o jídlo? To jsou důležité faktory, které by měly pomoci určit, kterou dietu si vyberete.

 

3. Podívejte se na bezpečné a účinné programy hubnutí

Je to lákavé koupit si příslib rychlého a dramatické hubnutí, ale pomalý a stabilní postup se snadněji dodržuje a obvykle z dlouhodobého hlediska vyhraje nad rychlým hubnutím. V tomto případě je typickým doporučením úbytek hmotnosti o 0,25 – 1,0kg týdně.

V některých situacích může být bezpečná i rychlejší ztráta hmotnosti, pokud se provádí správným způsobem - jako například velmi nízkokalorická dieta s lékařským dohledem nebo krátkodobá startovací fáze rychlejšího úbytku hmotnosti, kterou nabízí některé bezpečné strategie se zdravým stravovací plánem. Osobně bych se velmi přimlouval za pomalejší, ale stabilní a dlouhodobý úbytek hmotnosti do 2kg měsíčně.

Úspěšné snížení hmotnosti vyžaduje dlouhodobý závazek k provádění zdravých změn svých stravovacích a pohybové návyků. Ujistěte se, že si vyberete stravovací plán, se kterým můžete žít dlouhodobě, trvale. 

Podívejte se na stravovací plány z pohledu těchto funkcí:

  • Flexibilita - pružnost.Dívejte se po plánu, který nezakazuje určité potraviny nebo skupiny potravin, ale místo toho zahrnuje různé potraviny ze všech hlavních skupin potravin. Zdravá strava obsahuje zeleninu a ovoce, celozrnné výrobky, mléčné výrobky, libové zdroje bílkovin, kvalitní tuky, ořechy a semena. Dokonce i příležitostné, ale přiměřené požití „nezdravých“ potravin je povoleno. (Není důležité to, co výjimečně sníte, ale jak se stravujete každý den.) Stravovací plán by měl také zahrnovat potraviny, které můžete snadno najít ve vašem místním obchodu s potravinami.
  • Nutriční vyváženost.Stravovací plán pro hubnutí by měl obsahovat správné množství živin a kalorií pro vaši konkrétní situaci. Diety, které vás nutí jíst velké množství některých potravin, jako je například grapefruit nebo maso, které výrazně snižují energetický příjem nebo vynechávají celé skupiny potravin, jako jsou sacharidy, mohou způsobit problémy v oblasti výživy. Bezpečné diety nevyžadují nadměrné vitamíny nebo doplňky stravy.
  • Sympatičnost. Strava by měla zahrnovat i potraviny, které se vám líbí a chutnají vám, a mohli byste je jíst po celý zbytek svého života - nejen po dobu několika týdnů nebo měsíců. Pokud se vám nelíbí způsob stravování, je příliš restriktivní nebo se stane nudným, pravděpodobně ho nebudete dodržet, a proto nebudete hubnout dlouhodobě.
  • Fyzická aktivita.Každý program redukce hmotnosti by měl zahrnovat fyzickou aktivitu. Cvičení a pohyb podporuje zdravé hubnutí, pomáhá zachovávat svalovou hmotu a dále ji budovat, takže ztrácíte především tuk. Cvičení rovněž nabízí mnoho zdravotních výhod, včetně zlepšení vaší nálady, posílení kardiovaskulárního systému, snižuje riziko srdečních onemocnění a diabetu 2. typu. Cvičení je významným faktorem pro dodržování programu hubnutí z dlouhodobého hlediska. Lidé, kteří mají pravidelnou fyzickou aktivitu, mají větší pravděpodobnost, že udrží svou hmotnost na zredukované úrovni.

4. Jaké jsou možnosti?

Množství plánů na hubnutí může být ohromující. Na světě existuje více než 20000 různých diet a způsobů stravování! Některé se různě překrývají, ale většina plánů může být rozdělena do několika hlavních kategorií.

  • ·         Vyvážený
  • ·         Bláznivý nápad, výstřelek
  • ·         Glykemický index
  • ·         Vysokoproteinový nebo nízkosacharidový
  • ·         Nízkotukový
  • ·         Vegetariánský
  • ·         Náhrada jednoho jídla
  • ·         Velmi nízkokalorický

Charakteristiky a podrobnosti jednotlivých způsobů stravování najdete v tabulce:

5. Zeptejte se sami sebe na tyto otázky při posuzování plánů na hubnutí

Předtím, než se ponoříte do konkrétního plánu na hubnutí, měli byste se o něm dozvědět,  co nejvíce můžete. Mějte na paměti, že jen proto, že dieta je populární nebo že ji vaši přátelé dodržují, neznamená to, že je to správný způsob pro vás. Takže položte si nejprve tyto otázky:

  • Co to obnáší? Poskytuje stravovací plán obecné pokyny, které si můžete přizpůsobit vaší situaci?  Vyžaduje, abyste si koupili speciální jídla, doplňky stravy, léky nebo injekce? Nabízí on-line nebo osobní podporu? Naučí vás, jak provést pozitivní, zdravé změny ve vašem životě, které vám pomohou zhubnout a udržet zredukovanou hmotnost?
  • Kdo je za stravovacím plánem? Kdo vytvořil plán na redukci hmotnosti? Jaké jsou jejich kvalifikace a zkušenosti? Mají solidní znalosti a vědecký výzkum? Pokud půjdete na kliniku pro redukci hmotnosti, jaké odborné znalosti, školení, certifikace a zkušenosti mají lékaři, dietologové a další zaměstnanci? Budou jejich pracovníci spolupracovat s vaším ošetřujícím lékařem?
  • Jaká jsou rizika? Mohl by program na redukci hmotnosti poškodit vaše zdraví? Jsou doporučené léky nebo doplňky stravy bezpečné pro vaši situaci, a to zejména tehdy,  pokud máte zdravotní problémy nebo užíváte léky?
  • Jaké jsou očekávané výsledky? Jaký úbytek hmotnosti můžete očekávat? Obsahuje plán na redukci  hmotnosti tvrzení, že ztratíte hodně na váze ve velmi krátkém čase? Že můžete cílit na konkrétní problémové oblasti svého těla?  Může vám pomoci udržet vaši zredukovanou hmotnost natrvalo?

Klíč k úspěchu redukce hmotnosti

Bohužel, většinu redukčních diet je těžké držet dostatečně dlouho, abyste dosáhli vaší cílové hmotnosti. A některé nemusí být zdravé.

Diety, při kterých se budete cítit unaveni nebo budete mít hlad, mohou vytvořit neodolatelné chutě k jídlu nebo - ještě hůř - vám vytvoří pocit, že se máte vzdát. A protože většina redukčních diet nepomáhá prosazovat zdravé a trvalé změny životního stylu, ztracené kilogramy zase rychle nabudete zpět, jakmile přestanete dodržovat dietu (jo-jo efekt).

Úspěšné a trvalé snížení hmotnosti vyžaduje trvalé změny vašich stravovacích návyků a fyzické aktivity. To znamená, že musíte najít způsob kontroly hmotnosti, který můžete dodržovat celý život. Dokonce i v tomto případě budete muset pravděpodobně vždy zůstat bdělí v otázce své hmotnosti. 

Kombinace zdravého způsobu stravování s větší fyzickou aktivitou je nejlepší způsob, jak zhubnout a udržet si optimální hmotnost dlouhodobě. Nejlépe tak, že využijete stravovací plán a plán na kontrolu hmotnosti, který je odborníky cíleně připraven pro vás na základě lékařského či genetického vyšetření.