Jak správně doplňovat zinek?

Zinek je důležitý stopový prvek, který se účastní více než 200 enzymatických procesů v našem těle. Je důležitý pro naše vidění, obranyschopnost (imunitu), reprodukci (plodnost), má vliv na nervový a trávicí systém a je potřebný pro spoustu dalších biochemických procesů.

Zinek se velmi rychle v našem těle spotřebovává a je to zřejmě jediný prvek, který opravdu potřebujeme doplňovat každý den.

Podávání a vstřebávání zinku:

Zinek se – jako každý kovový prvek – vstřebává ve formě organických solí. Což znamená, že ho nejsme schopni vstřebat ve formě oxidu nebo síranu či jiné anorganické soli. Potřebujeme ho přijímat ve formě nějaké organické soli – citrátu, glukonátu, laktátu…

Pokud zinek spolkneme a vstřebáváme ho ve střevě, vstřebává se odpoledne a večer – až po 15. hodině. Měli bychom tedy zinek podávat nejdříve v poledne, ale lépe odpoledne a večer.

Existují také práškové formy, které lze vstřebat v ústech pod jazykem. Pokud tedy použijeme například citrát zinečnatý ve formě prášku, který nasypeme pod jazyk, necháme rozpustit a ponecháme nějakou dobu  v ústech, pak se zinek vstřebává rovnou do krevního oběhu kdykoli během dne.

V jaké dávce bychom měli zinek brát?

Pro dospělého člověka se suplementační dávka pohybuje mezi 10 – 20 mg na den.

Uvádí se, že potřebná dávka zinku pro dospělého člověka je 30 mg denně. Předpokládá se, 15 – 20 mg jsme schopni přijmout ve stravě a 10 – 20 mg bychom měli doplňovat ve formě doplňků stravy.

Pro děti počítáme s dávkou 0,2 – 0,4 mg na 1 kilogram hmotnosti.

Pro těhotné ženy se doporučuje vyšší suplementační dávka – 20 – 25 mg na den.

Tip pro praktické použití suplementů se zinkem:

Zinek zvyšuje naši obranyschopnost a je účinný v boji s virovými nemocemi, zvláště s těmi, které nazýváme chorobami z nachlazení. Proto mějte doma vždy připravený doplněk stravy s dobře vstřebatelným zinkem pro první pomoc.

Jakmile pocítíte, že „na vás jde“ nějaká choroba z nachlazení nebo chřipka, začínáte pociťovat škrabání v krku, kašlete, máte rýmu, teploty a bolesti celého těla (samozřejmě stačí jeden z těchto příznaků), začněte užívat zinek 15 – 20 mg denně a výrazně to pomůže vašemu zdravotnímu stavu – lépe se vyrovnáte s virovým onemocněním.

Takže jakmile se objeví první příznaky virózy, začněte brát zinek, nejlépe do 18 hodin od prvních příznaků, a pokračujte 3 – 5 dnů.

Doporučení:

Osobně používám a k suplementaci na základě analýzy prvků ve vlasech doporučuji Mineral Stick Zinc, který obsahuje 10 mg zinku v podobě citrátu zinečnatého.

Je to rozpustná forma zinku v podobě prášku, který se nasype pod jazyk, rozpustí se a během 5-10 minut se vstřebá, a proto ho můžeme brát kdykoliv během dne (při viróze dvakrát denně).

Můžeme ho i spolknout, ale potom musíme počítat s tím, že se bude vstřebávat ve střevě, a tedy ho bereme až odpoledne nebo večer.

Shrnutí:

Zinek je prvek, který potřebujeme doplňovat pravidelně každý den, nejlépe odpoledne nebo večer, ve formě organických solí, pro dospělého člověka v dávce 10 – 20 mg denně, pro děti 0,2 – 0,4 mg na 1 kilogram hmotnosti.

orlik@orlikovi.cz

MUDr. Jaroslav Orlík je internista a gastroenterolog, který pomáhá lidem zlepšit jejich zdravotní stav a životní styl, aby se cítili lépe a měli více radosti ze života. Zabývá se analýzou prvků ve vlasech, pomáhá lidem dosáhnout a trvale udržet optimální hmotnost a podniká se zárukou.

Komentáře

  • Chrání nás vitamin C před nachlazením? 27.11.2017 19:11

    […] viróz nedoporučuji antipyretika (Paralen, Aspirin…), spíše k vitaminu C doporučuji zinek, echinaceu a česnek. Paralenem nebo Aspirinem jenom srazíme teplotu, což je obranná reakce […]

Přidat komentář

* Nezapomeňte na povinné pole.

  • Píšu články na svůj blog. Chcete dostávat upozornění na nový článek?

  • Kategorie