Jak mám správně doplňovat vápník?

Mnoho lidí se bojí osteoporózy čili nemoci z odvápňování kostí a zajímají se o to, jak mají správně doplňovat vápník. V minulých článcích jste si mohli přečíst, jak správně doplňovat železo a hořčík, nyní si řekneme něco o vápníku.

„Vápníkový paradox“

Nejraději bych hned na začátku řekl, že doplňovat samotný vápník bychom neměli vůbec.

V roce 2005 vědci ze Skotska zveřejnili studii, jejíž závěrem bylo, že u starších pacientů, kteří trpí osteoporózou (řídnutím kostí) prý nelze předejít zlomeninám užíváním vápníku a vitaminu D ve formě doplňků stravy.

V roce 2003 vydala komise Světové zdravotnické organizace (WHO) doporučení, že stačí již příjem 400-500 mg vápníku denně (pro porovnání: v ČR se běžně doporučuje 800-1200 mg vápníku denně). Komise se při tomto svém doporučení odvolávala na tzv. „vápníkový paradox“, totiž na skutečnost, že výskyt zlomenin krčku stehenní kosti je nejvyšší v zemích s vysokým příjmem vápníku, zatímco v zemích s nízkým příjmem vápníku je jejich výskyt nízký.

A v poslední době se objevilo několik studií, které prokazují, že suplementace vápníkem zvyšuje riziko koronárních příhod, tedy srdečních infarktů.

Jak to tedy s vápníkem a jeho suplementací je?

Z analýzy prvků ve vlasech víme, že pro stabilitu vápníku v kostech je důležitý poměr mezi vápníkem a hořčíkem.

Hořčík je velmi důležitý pro nervovou soustavu, zvláště pro mozek.  Proto má náš organizmus regulační mechanismy, jimiž se snaží udržet poměr mezi vápníkem a hořčíkem v určitých normálních mezích.

Jestliže máme málo hořčíku, pak náš organismus uvolňuje vápník z míst, kde je ho nejvíc, tedy z kostí, a posílá ho ledvinami pryč z organismu. Pokud v tomto případě budeme dodávat samotný vápník, a nebudeme podávat hořčík, bude se zvyšovat poměr mezi vápníkem a hořčíkem a dojde k rychlejšímu odbourávání vápníku z kostí. V tom spočívá výše uvedený „vápníkový paradox“.

To znamená, že většina lidí s osteoporózou potřebuje na začátku suplementace samotný hořčík po dobu několika měsíců, abychom snížili poměr mezi vápníkem a hořčíkem a stabilizovali tak vápník v kostech.

Dlouhodobě potřebujeme brát vápník současně s hořčíkem a ideálně i v kombinaci s vitaminem D.

Já používám a doporučuji k prevenci i léčbě osteoporózy doplněk stravy CalMagD od firmy Nutrilite.  Tento suplement obsahuje vápník s hořčíkem v poměru 2,4:1. To je další nezbytná podmínka správného vstřebávání vápníku s hořčíkem.

Pokud vápník a hořčík spolkneme a vstřebávají se ve střevě, pak jednak ke vstřebávání dochází ráno a dopoledne, jednak vápník s hořčíkem fungují jako synergisté (vzájemně se podporují) v případě, že je sníme v poměru 3:2 až 3:1 ve prospěch vápníku.

Nutrilite CalMagD (vápník s hořčíkem a vitaminem D) je třeba brát buď večer před spaním – určitě však po 21.hodině, nebo brzy ráno – nejpozději do 8.hodiny, aby došlo ke vstřebání.

Závěrem – jak suplementovat vápník?

1. Samotný nikdy.

2. Vápník doplňovat vždy v kombinaci s hořčíkem, nejlépe i s vitaminem D.

3. Poměr vápníku k hořčíku by měl být 3:2 až 3:1.

4. Vápník s hořčíkem brát večer po 21.hodině nebo ráno do 8.hodiny.

orlik@orlikovi.cz
MUDr. Jaroslav Orlík je internista a gastroenterolog, který pomáhá lidem zlepšit jejich zdravotní stav a životní styl, aby se cítili lépe a měli více radosti ze života. Zabývá se analýzou prvků ve vlasech, pomáhá lidem dosáhnout a trvale udržet optimální hmotnost a podniká se zárukou.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

  • Přihlaste se k odběru novinek

    Píšu články na svůj blog. Chcete dostávat zajímavé informace o zdraví, kráse a zdravém životním stylu? Vaše osobní údaje (email a jméno) budu zpracovávat pouze za účelem zasílání novinek (newsletterů) se zajímavým obsahem z oblasti zdraví a zdravého životního stylu v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním newsletterů a zpracováním osobních údajů můžete kdykoliv odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každém zaslaném emailu.

  • Kategorie