Jak a kdy brát doplňky stravy?

Jak brát doplňky stravy?

V kterou dobu brát jednotlivé doplňky stravy?

Které doplňky stravy se nemají či mají brát dohromady?

Jak všechny ty suplementy zkombinovat?

To jsou otázky, které dostávám a na které úplně nedokážu odpovědět v jednom článku. Pokud chcete pro sebe dostat úplnou odpověď, pak na základě výsledků analýzy prvků ve vlasech dávám lidem při konzultaci komplexní doporučení k suplementaci. To znamená, že klient dostane doporučeno, kdy které doplňky stravy má brát – zda ráno, v poledne nebo večer, před jídlem nebo po jídle, které doplňky brát současně a které ne.

Uvedu alespoň některé zásady, které platí obecně.

1. O některých stopových prvcích víme, že se vstřebávají v určitou denní dobu.

  • Vápník a hořčík se vstřebávají brzy ráno a dopoledne. Měli bychom je tedy brát buď ráno nejpozději do osmé hodiny, nebo večer před spaním nejdříve ve 21 hodin, čím později, tím lépe. Nejlepší je brát vápník s hořčíkem současně v poměru 3:1 až 3:2 (například Nutrilite CalMagD má poměr 2,4:1).
  • Železo se vstřebává dopoledne až do 15. hodiny. Ideální doba pro podávání železa je ráno před jídlem, aby se nenavázalo na vlákninu a mohlo se dostat na místo vstřebání do 15. hodiny. Z tohoto pohledu mi večerní podávání železa připadá nesmyslné.
  • Zinek se vstřebává až po 15. hodině, proto bychom ho měli brát nejdříve v poledne, nejpozději kolem večeře.

2. Existují vhodné kombinace vitaminů a prvků.

  • Vitamin C podporuje vstřebávání železa, proto je můžeme s výhodou podávat společně.
  • Vstřebávání zinku podporuje vitamin A a betakaroten. Současně se zinkem můžete tedy brát multikaroten.

3. Přírodní a syntetické doplňky stravy

K suplementaci doporučuji přírodní doplňky stravy, které jsou vyráběny formou koncentrátů z rostlin a mnohdy už v sobě mají vzájemně podporující složky.

Synteticky vyrobené doplňky stravy jsou v těle hůře využitelné, mají horší vstřebatelnost a mohou mít vedlejší účinky. To samozřejmě platí i pro šumivé doplňky stravy, ať už vitaminy, nebo stopové prvky. Jejich využitelnost je malá, proto doporučuji brát raději kvalitní přírodní doplňky stravy.

Závěr:

Pokud se chcete dozvědět přesněji a konkrétněji, jak máte brát doplňky stravy a v jaké kombinaci, pak si udělejte biochemické vyšetření, to znamená analýzu prvků ve vlasech.

Na základě výsledků tohoto vyšetření dostanete cílené doporučení suplementů, které potřebujete konkrétně vy i s rozpisem, které doplňky stravy brát ráno, v poledne nebo večer, které před jídlem, které po jídle a které před spaním.

orlik@orlikovi.cz
MUDr. Jaroslav Orlík je internista a gastroenterolog, který pomáhá lidem zlepšit jejich zdravotní stav a životní styl, aby se cítili lépe a měli více radosti ze života. Zabývá se analýzou prvků ve vlasech, pomáhá lidem dosáhnout a trvale udržet optimální hmotnost a podniká se zárukou.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

  • Přihlaste se k odběru novinek

    Píšu články na svůj blog. Chcete dostávat zajímavé informace o zdraví, kráse a zdravém životním stylu? Vaše osobní údaje (email a jméno) budu zpracovávat pouze za účelem zasílání novinek (newsletterů) se zajímavým obsahem z oblasti zdraví a zdravého životního stylu v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním newsletterů a zpracováním osobních údajů můžete kdykoliv odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každém zaslaném emailu.

  • Kategorie