Jak se mám zbavit toho stresu?

U více než poloviny lidí se ve výsledcích analýzy prvků ve vlasech projevuje, že jejich organismus je pod vlivem déletrvajícího stresu a že se se stresem špatně vyrovnává.

V tomto případě se mě většinou lidé ptají:

„Jak se mám toho stresu zbavit?“

„Jak se mám tomu stresu vyhnout?“

Snažím se jim vysvětlit, že stresu se nemůžeme vyhnout, ale musíme se naučit rozkládat stresové hormony.

Jak na nás působí stres?

Jakýkoliv stresový činitel – a je jedno, jestli je to velký pracovní či osobní stres nebo jdeme na schůzku o pět minut později – v nás vyvolává stejnou hormonální reakci, která má za úkol nás připravit na boj nebo na útěk.

Jako když naši předkové potkali ve volné přírodě nějakou šelmu. Vždy si mohli zachránit život buď tak, že bojovali, nebo utekli. Stresové hormony nás připravují na danou situaci tak, abychom si zachránili život.

Pokud je však cíleně nerozkládáme, mohou dlouhodobě působit na náš organismus, protože během dne a dalších dnů se přidají další a další. Stresové hormony samy od sebe se rozkládají nejdříve za týden.

Pokud působí dlouhodobě na náš organismus, mohou vyvolávat různé chronické nemoci. Vysoký krevní tlak, cukrovku, různé chronické záněty nebo syndrom chronické únavy – to vše jsou nemoci z toho, že neumíme rozkládat stresové hormony.

Potřebujeme se to naučit. Děje se to v procesu relaxace.

Jak se vyrovnat se stresem?

Mnoho lidí mi říká: „Našel bych si jinou práci, abych změnil stres.“ „Rozejdu se s osobou, která mě stresuje.“

Je otázkou, jestli to vše vyřeší. Vždy se potřebujeme naučit stresové hormony rozkládat.

Pokud člověk má stresující práci, ve které má negativní prostředí, stresujícího šéfa, je určitě dobré zvážit změnu zaměstnání, změnu práce. Já lidem doporučuji jednak se naučit rozkládat stresové hormony a jednak začít dělat něco jiného.

Mě osobně před lety pomohlo to, že jsem ve svém volném čase začal podnikat se zárukou. Získal jsem tak více klidu, protože jsem měl určitou jistotu, že se můžu rozhodnout skončit v práci a přesednout do dalšího vlaku.

Podnikání se zárukou mi už při mém zaměstnání přinášelo další peníze, přináší pasivní příjem a může nás finančně zabezpečit. Začněte dělat něco navíc a trochu si od stresu pomůžete. Možná ne okamžitě, ale v průběhu určité doby.

Přesto se potřebujeme naučit rozkládat stresové hormony. Děje se to v procesu, kterému se říká relaxace.

Relaxace potřebuje mít dvě formy.

  1. První je aktivní – fyzická relaxace. Měla by to být fyzická aktivita vytrvalostního typu, například chůze, běh, jízda na kole… Mně pomáhá chůze po lese a po horách, chodím s trekovými holemi a k relaxaci přispívá i klid a zelená příroda. Možná si najdete jiný způsob aktivní relaxace, který bude vyhovovat vám, ale potřebujete alespoň dvakrát týdně jednu hodinu vytrvalostní fyzické aktivity.
  2. Druhá forma je klidová relaxace. Doporučuji metodu léčebná představivost. Potřebujete klidově relaxovat každý den 10 až 20 minut. Není to sednout si ke čtení dobré knihy nebo k počítači či televizi. Potřebujete se naučit klidově relaxovat.

Shrnutí:

  1. Jestliže se naučíte rozkládat stresové hormony, budete zdravější. Budete tak dělat něco pro své zdraví a budete žít delší dobu.
  2. Můžete pak v pohodě si najít jinou práci nebo můžete začít podnikat.
  3. Pravidelně relaxujte, dělejte něco pro své zdraví a pro svůj životní styl a zjednodušte si život nejen díky lepšímu zdraví.

orlik@orlikovi.cz
MUDr. Jaroslav Orlík je internista a gastroenterolog, který pomáhá lidem zlepšit jejich zdravotní stav a životní styl, aby se cítili lépe a měli více radosti ze života. Zabývá se analýzou prvků ve vlasech, pomáhá lidem dosáhnout a trvale udržet optimální hmotnost a podniká se zárukou.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *