Proč chodíš na hory?

„Proč pořád chodíš na ty hory? Venku mrzne, je mínus 10 nebo 15 stupňů, nebylo by lepší zůstat doma u krbu ve vytopené místnosti a relaxovat v klidu v teple?“

Nesčetněkrát jsem již vysvětloval, ať už na přednáškách, nebo při konzultacích k analýze prvků ve vlasech, že potřebujeme relaxovat. Že jakákoliv stresová situace v nás vyvolává hormonální reakci, která má za úkol nás připravit na boj nebo na útěk. Pokud stresové hormony nerozkládáme, působí v nás dlouhodobě a způsobují různé chronické nemoci.

Jestliže chceme být zdraví, potřebujeme se naučit rozkládat stresové hormony. To znamená, že potřebujeme relaxovat.

Relaxace potřebuje mít dvě formy. Musíme mít fyzickou, aktivní relaxaci, což znamená, že musíme hormony vyběhat nebo vymlátit. A potom potřebujeme také klidovou, pasivní relaxaci, například meditaci nebo léčebnou představivost.

Když chodím na hory, tak relaxuji. Jednak tou fyzickou zátěží – je to opravdu aktivní relaxace, jednak se mi daří i klidově relaxovat. Když jdu do kopce, kolem je jen bílý sníh nebo v létě spoustu krásné zeleně, podaří se mi někdy úplně vypnout mozek a nemyslet na nic. Dostávám se tak do situace, kdy vlastně medituji za chůze.

Nebo naopak můžu v klidu přemýšlet. Velmi dobře se mi přemýšlí, když chodím sám. Na druhou stranu i když jdeme s manželkou, umíme jít hodinu či dvě vedle sebe a nemusíme spolu mluvit. Můžeme každý přemýšlet o něčem jiném neb v klidu relaxujeme.

Já tedy chodím na hory a do lesa relaxovat.

Kam chodíte relaxovat vy?

Jak vy aktivně relaxujete?

Každý si potřebujeme najít nějakou fyzickou aktivitu, která ho baví a naplňuje a během které může relaxovat. K tomu, abychom byli zdraví, opravdu potřebujeme správně relaxovat a rozkládat stresové hormony. Musíme tedy mít pravidelně aktivní relaxaci i tu klidovou, pasivní relaxaci.

Běžte se někdy podívat na hory. Já chodím rád do Jeseníků, protože je mám blízko a jsou nádherné. Ale vy si najděte své hory nebo svůj les, kam budete chodit rádi.

I když je venku pořádný mráz, chůzí do kopce se určitě zahřejete. A potom – ten úžasný pocit, že jste to dali, že jste vyšplhali na ten kopec, že jste vylezli na tu horu! Nejen že rozkládáte stresové hormony, ale vyplaví se vám i endorfiny a cítíte se báječně. Takže děláte něco pro svou fyzickou kondici, kocháte se krásou přírody a skvěle zrelaxujete.

Potřebujete něco dělat pro své zdraví, abyste mohli být zdraví dlouhodobě, abyste mohli mít dobrý životní styl.

Najděte si svůj způsob relaxace a dělejte něco pro zdraví.

orlik@orlikovi.cz
MUDr. Jaroslav Orlík je internista a gastroenterolog, který pomáhá lidem zlepšit jejich zdravotní stav a životní styl, aby se cítili lépe a měli více radosti ze života. Zabývá se analýzou prvků ve vlasech, pomáhá lidem dosáhnout a trvale udržet optimální hmotnost a podniká se zárukou.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

  • Přihlaste se k odběru novinek

    Píšu články na svůj blog. Chcete dostávat zajímavé informace o zdraví, kráse a zdravém životním stylu? Vaše osobní údaje (email a jméno) budu zpracovávat pouze za účelem zasílání novinek (newsletterů) se zajímavým obsahem z oblasti zdraví a zdravého životního stylu v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním newsletterů a zpracováním osobních údajů můžete kdykoliv odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každém zaslaném emailu.

  • Kategorie